Gyertyakép?
Ezt találtam így bemásolom
Az eredeti írás itt olvasható: ITT
Az eredeti írás itt olvasható: ITT
1. Normál gyertyakép: Az előírás szerint beállított gyújtás, és a megfelelő hőértékű gyertya esetén a szigetelőcsúcs szürkésfehér-szürkéssárga, esetleg őzbarna színű. A szikraköz előírásnak megfelelő vagy attól csak kismértékben nagyobb.
2. Koromlerakódás: A gyertya elektródáit, a szigetelő csúcsot és magát a gyertyaházat is összefüggő vékony fekete színű koromréteg fedi. Oka lehet a túlságosan dús keverék, a jórészt rövid szakaszokon használt motorkerékpár vagy a magas hőértékű hőértékű gyertya. A koromlerakódás következményeként az elégtelen gyújtás, és a nehézkes hidegindítás a jellemző hiba. Teendőkéntállíttassuk be a motort, megfelelő hőértékű gyújtógyertyát használjunk.
3. Olajfilm kialakulása: Mind a gyertya szigetelőcsúcsán, az elektródákon és a gyertyaházon is olajos fényű korom, vagy koksz lerakódást figyelhetünk meg. Oka lehet az égéstérben megjelenő túl sok olaj, ami adódhat a túlzott olajszintből, a kopott hengerből, dugattyúgyűrűből vagy akár a hibás szelepvezetőkből (kétütemű motoroknál a nagyobb arányú olajat tartalmazó tüzelőanyag keverék). Következményeként az elégtelen gyújtás, és a nehézkes hidegindítás a jellemző, de akár a motor működésképtelenségét is okozhatja. Teendőnk, hogy mindig az előírt olajszintet tartsuk (ne töltsük a max. jel fölé az olajat), javíttassuk meg az égéstérbe jutó többlet olajat okozó hibákat.
4. Mázasodás: A szigetelőcsúcson barnássárga, ritkábban zöldes színű lerakódás figyelhető meg. Okaként a benzinben és a motorolajban lévő adalékokat említhetjük. Következménye lehet, hogy nagy terhelés esetén a “szennyeződés” megolvad, vezetővé válik, így gyújtás hibát okoz. Teendőnk: ma már ritka az olyan tüzelőanyag, mely ilyen hibát okozó adalékokat tartalmaz. Persze a “mutyikutakon” tankolás vagy az utólagosan használt adalékok okozhatnak ilyen rendellenességet. Kerüljük az ellenőrizetlen tüzelőanyagot “forgalmazó” kutakat, illetve hagyjuk el azt az adalékot, melyet utólag kevertünk az üzemanyagba.
5. Erőteljes elektróda fogyás: Jól láthatóan erőteljesen megfogyatkozott a közép- és/vagy a testelektróda. Okaként – hasonlóan a mázgásodáshoz – az üzemanyagban lévő adalékokat nevezhetjük meg. Következménye lehet a gyertya túlhevülése, az égéstérben kialakuló kedvezőtlen áramlási viszonyok, melyek elégtelen motorüzemet okozhatnak. Teendőként elsődleges a gyertyacsere, illetve az üzemanyag, adalékok esetében ami a mázgásodásra is vonatkozik
6. Lerakódás: Ugyancsak a nem megfelelő tüzelőanyagra vezethető vissza a szigetelőcsúcson és a testelektródán kialakuló erőteljes lerakódás.A felületen nagyobb részt világos színű, salakszerű réteg alakul ki. Okaként elsősorban is az olajban lévő ötvözetalakító anyagokat tekintjük, de egyéb szennyeződés is okozhatja. Következménye az öngyulladás, egyenetlen gyújtás, és akár motorkárosodás is. Teendő ezzel kapcsolatban a gyertya cseréje, és másfajta üzemanyag használata.
7. Megolvadt középelektróda: Magától értetődő gyertyakép. Okaként számos tényezőt fel lehet sorolni, úgymint: túlhevülés, nem megfelelő gyújtási időpont, meghibásodott szelepek, nem megfelelő minőségű üzemanyag, alacsony hőértékű, vagy nem előírásnak megfelelően meghúzott gyújtógyertya. Következménye, a gyújtás egyenetlenné válik jelentős teljesítmény veszteséget okozva. Az elsődleges teendő az elsírás szerint beszerelt, megfelelő hőértékű gyertya használata, a gyújtás és keverékképzés beállíttatása.
8. Megolvadt elektródák: Egyértelmű gyertyakép. Oka, következménye, és az ezzel kapcsolatos teendők megegyeznek a középelektróda megolvadásánál tárgyaltakkal.
9. Szigetelőcsúcs törés: A szigetelőcsúcson hajszálrepedések, anyaghiány figyelhető meg. Okakéntegyértelműen a szakszerűtlenségből fakadó mechanikai sérülés jelölhető meg. Hatására egyenetlen szikraképződés alakul ki, gyújtáshibák, esetleges kopogó motorhang hallható. Teendő a gyertya cseréje.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése